VIII Mazurskie Zawody Balonowe w Ełku

Ostatni weekend spędziłam w Ełku. Od wielu miesięcy byliśmy zapraszani tam przez starych znajomych jeszcze ze studenckich czasów, więc zapowiadało się, że Ełk odwiedzimy na koniec lipca. Wydawać by się mogło, że nic się tam nie dzieje i raczej nic ciekawego mnie w tym mieście nie spotka. Moje nastawienie do Ełku zmieniło się, jak tylko usłyszałam, że odbywają się w nim co roku Mazurskie Zawody Balonowe o Puchar Prezydenta Miasta. Jako że fascynują mnie te latające giganty, nie mogło mnie tam zabraknąć.

Połączyliśmy przyjemne z pożytecznym i wyjazd został przesunięty o tydzień. I tak oto pierwszy raz w życiu mogłam przyjrzeć się balonom z tak bliska. A i przy okazji przekonałam się, że Ełk jest tak naprawdę ładnym, zadbanym miastem.

Ełk 2015 kolaż

W Ełku zawody balonowe odbywały się już po raz ósmy. Na starcie pojawiło się ponoć 20 ekip baloniarzy tak z Polski, jak i z Litwy oraz z Łotwy (wydaje mi się, że przeważały balony litewskie). Zawody rozpoczęły się w czwartek 16 lipca. W ciągu trzech dni odbyło się 5 konkursowych lotów w trakcie których rozegrane zostało 20 konkurencji. Poza konkursowym lotem, w czwartek późnym wieczorem odbył się również pokaz nocny, w trakcie którego można było oglądać przepięknie oświetlone balony. Niestety na żywo tego nie widziałam, ale znajomi nagrali filmik – coś pięknego…

W piątek z kolei odbyła się wieczorna parada baloniarzy. Jako że ruszyliśmy do Ełku dopiero w sobotę w okolicach godz. 11:00, załapaliśmy się jedynie na wieczorny nalot balonów na plażę, który został zorganizowany po raz pierwszy. Wielka szkoda, że zawody organizowane są od czwartku – ci, którzy akurat nie mają wtedy urlopu dużo tracą, jeżeli mogą przyjechać do Ełku dopiero w sobotę. Jak dla mnie termin powinien zostać nieco zmodyfikowany i zawody powinny zaczynać się w piątek i trwać do niedzieli. Ale widocznie organizatorzy mają jakieś powody ku takiemu rozplanowaniu imprezy.

Zawody balonowe w Ełku (12)

Zawody balonowe w Ełku (2)

Sobotni wieczorny przelot nazwany został nalotem balonów na plażę, ale tak naprawdę przelatywały one jedynie nad jeziorem lub nad plażą miejską i lądowały w innych miejscach. Jednak jeden z balonów zbliżając się do brzegu leciał coraz niżej i niżej, aż w końcu wylądował w tłumie obserwujących. Ciekawe, czy było to planowane czy też zdarzył się z tym lądowaniem mały „wypadek przy pracy” :) Balon stał się nie lada atrakcją, otaczały go spore rzesze ludzi aż do jego złożenia.

Zawody balonowe w Ełku (7)

W pewnym momencie zza drzew wyłonił się oryginalny balon wyglądający jak wyjęty z innej epoki. Była to replika montgolfiera – pierwszego na świecie balonu. Pierwsze balony tego typu stworzone zostały w roku 1792 przez braci Montgolfier, stąd ich potoczna nazwa. Początkowo balony te były tworzone z papieru, płótna lub jedwabiu a ogrzewaniu powietrza służyło ognisko, w którym palono słomę i owczą wełnę. Replika biorąca udział w nalocie na plażę wyposażona została w nowoczesny układ paliwowy, ale rozmiarami i wyglądem nie odbiega od historycznych modeli. Dnia poprzedniego załoga tego balonu ubrana była ponoć dodatkowo w stroje z tamtych czasów. W sobotę niestety nie mogliśmy już tego zobaczyć.

Balon dolatując do plaży tak zniżył lot, że o mały włos wylądowałby na wodzie. W końcu opadł na samym skraju brzegu. Ludzie szybko to zauważyli i ruszyli na pomoc – balon został przytrzymany i szybko złożony.

Zawody balonowe w Ełku (5)

Gdy praktycznie wszystkie balony już wylądowały albo zbliżały się do ziemi (w powietrzu latał już tylko niewielki wiatrakowiec), udaliśmy się na moment na plac Jana Pawła II, na którym stał okazały, zielony gigant. Można było przyjrzeć się jego detalom, porobić zdjęcia. Nie sądziłam, że standardowe kosze w balonach są tak małe. W każdym rogu znajdowała się butla z gazem, przez co wewnątrz dla ludzi pozostawało naprawdę niewiele miejsca. Taki kosz chyba dwuosobowy jest, chociaż do lotów pokazowych wykorzystywane są większe.

Zawody balonowe w Ełku (10)

Po krótkim czasie byliśmy świadkami tego, jak składa się taki balon.

Zawody balonowe w Ełku (6)

Po złożeniu balonu wróciliśmy na plażę miejską, ponieważ w dalszej części programu zaplanowane były koncerty, Na scenie zaprezentowali się Gaz Blues Grupa (na zdjęciu poniżej) oraz zespół The Fret. Po występie Gaz Blues Grupa prowadzący imprezę odwrócił na chwilę uwagę zgromadzonej widowni od sceny, ponieważ z tyłu, nad jeziorem, przygotowywane były balony. Planowany był krótki nocny pokaz i start 5 balonów. Początkowo trzy były prawie gotowe, ale zerwał się na tyle silny wiatr, że ekipy dwóch z nich postanowiły złożyć sprzęt. Balony dosłownie kładły się na jeziorze. Został w końcu tylko jeden, ale i on po dłuższej chwili walki został złożony – start przez warunki pogodowe się nie odbył, ale mogłam przynajmniej zobaczyć jak pięknie wyglądają balony podświetlone ogniem z palników. Wyglądały jak gigantyczne lampiony. Tym bardziej żałowałam, że nie widziałam czwartkowego pokazu nocnego.

Zawody balonowe w Ełku (9)

Po nieudanej próbie przygotowania balonów do startu, przyszła kolej na gwiazdę wieczoru. W tej roli zaproszona została na scenę Ewa Farna, która wykonała kilka swoich piosenek.

Zawody balonowe w Ełku (4) Zawody balonowe w Ełku (3)

Bardzo żałuję, że nie załapałam się na pokaz nocny, ale warto było pojechać do Ełku żeby zobaczyć chociaż nalot na plażę. Może w przyszłym roku rozważę kilka dni urlopu na czas trwania zawodów. A jak tylko nadarzy się jakaś okazja do lotu balonem, chętnie z niej skorzystam!