Gala National Geographic: 7 Nowych Cudów Polski

Minęło kilka dni października, czas Międzynarodowych Targów Turystycznych World Travel Show zbliżał się wielkimi krokami. Pewnego dnia sprawdziliśmy maila. Na skrzynkę wpadła nam nowa wiadomość – zaproszenie VIP na uroczystą galę przyznania nagród w plebiscycie na 7 nowych cudów Polski. Długo się nie zastanawialiśmy, od razu potwierdziliśmy nasz udział.

Gala planowana była na 14 października na godz. 18:00 w centrum Ptak Warsaw Expo pod Nadarzynem. Co prawda ostatni tydzień porządnie nam dał w kość, ale mimo wymęczenia postanowiliśmy pojechać tam prosto z pracy. Byliśmy jeszcze przed czasem, zajęliśmy więc dogodne miejsca z przodu. Niestety organizatorzy – z powodu utknięcia w korkach niektórych delegacji – mieli prawie godzinne opóźnienie… Słychać było najróżniejsze komentarze zaproszonych gości, my jednak cierpliwie czekaliśmy. I w końcu się zaczęło.

Prowadzącą imprezę była pani Martyna Wojciechowska – najbardziej znana postać podróżniczej sceny naszych czasów, redaktor naczelna magazynu „National Geographic” i „National Geographic Traveler”. Sprawnie przedstawiła zasady konkursu. Do miana 7 nowych cudów Polski startowały 32 miejsca rozrzucone po wszystkich województwach- nominowana została między innymi latarnia morska w Kołobrzegu, Puszcza Kampinoska, Termy Bukovina, Zamek Kliczków. Jednak żadna z wymienionych przeze mnie atrakcji nie zdobyła wystarczającej ilości głosów.

Pani Martyna szybko przeszła do ogłaszania zwycięzców internetowego głosowania, w którym udział mogli wziąć wszyscy mieszkańcy kraju.

Oto lista nowych cudów Polski (opisy zaczerpnięte zostały z oficjalnej strony konkursu: 7cudow.national-geographic.pl):

7. Ścieżka Geoturystyczna – Lubuskie/ Łęknica – 5,97% głosów

Dawne wyrobiska kopalni m.in. węgla brunatnego wypełniła woda, dzięki czemu zamieniły się w mieniące się barwami akweny. Idąc lub jadąc rowerem pięciokilometrowym szlakiem Dawna Kopalnia Babina, bez trudu zauważymy, jak przyroda odzyskuje zmienione przez człowieka środowisko.

6. Roztoczańskie Szumy – Lubelskie/ Roztocze – 7,08% głosów

Niewielkie, ale hałaśliwe. Mikrowodospady. Ich historia sięga trzeciorzędu, kiedy to zmiany tektoniczne spowodowały powstanie skalnych uskoków. Wędrówka wzdłuż rzek Tanew czy Jeleń pozwala nie tylko się wyciszyć, ale też zagłębić się w dziewicze lasy.

5. Mural Opowieść Śródecka – Wielkopolskie/ Poznań – 7,39% głosów

Efektowny mural w technice 3D opowiada historię dzielnicy Śródka. Znajdziemy tam księcia, hejnalistę, kota czy sklepik rzeźnika.

4. Centrum Kulturowo-Kongresowe Jordanki – Kujawsko-Pomorskie/ Toruń – 7,54% głosów

Obok tego budynku trudno przejść obojętnie: zaprojektowana przez Hiszpana Fernanda Menisa połamana bryła gmachu w efektowny sposób łączy różne style. Jest tu nieco autorskich odniesień do typowego dla Torunia ceglanego gotyku, ale też sporo inspiracji naturą. W niesamowitych wnętrzach kryją się dwie sale koncertowe, scena plenerowa i zaplecze konferencyjne.

3. Szlak Kościołów Drewnianych Regionu Kozła – Lubuskie/ Klępsk, Chlastawa, Kosieczyn – 9,38% głosów

Gotycko-renesansowe kościółki urzekają harmonią bryły, bogactwem wnętrz i unoszącym się wewnątrz zapachem bejcowanego drewna. Szlak ma 23 km i najlepiej przemierzać go rowerem, zatrzymując się po drodze.

2. Hydropolis – Dolnośląskie/ Wrocław – 11,11% głosów

Na co dzień nie doceniamy, jak ważna jest w naszym życiu woda. Interaktywna wystawa Hydropolis może to zmienić. Schodzimy w morskie głębiny, poznajemy historię inżynierii wodnej i słuchamy fascynującej opowieści o początkach wody w kosmosie.

1. Planetarium EC1 – Łódzkie/ Łódź – 18,09% głosów

110 wygodnych foteli, kopuła o średnicy 18 m i ekran sferyczny połączony z systemem projekcyjnym o rozdzielczości 8K czynią z łódzkiego obiektu jedno z najnowocześniejszych planetariów w Polsce. Ciekawy jest też sam budynek dawnej elektrowni z początku XX w.

Po gali przewidziany był dla gości VIP poczęstunek, nas jednak bardziej zainteresowała możliwość zamienienia kilka słów z panią Martyną oraz obecnym w trakcie spotkania panem Aleksandrem Dobą. Oczywiście wspólne zdjęcia musiały być :)

Komentarze do: “Gala National Geographic: 7 Nowych Cudów Polski”

1. Dzięki! Po gali nie było tak trudno o to zdjęcie, za to kolejka w trakcie World Travel Show ciągnęła się hen daleko… Ponoć trzeba było stać i 3 godz.!