Pierwszy lot samolotem? Co, gdzie, kiedy – wszystko co musisz wiedzieć w jednym miejscu!

Wymarzona podróż przed Tobą! Masz już kupione bilety, odliczasz dni do lotu, ale… No właśnie – ale. Jak się za to zabrać, jeśli lecisz pierwszy raz w życiu? Co musisz zrobić, w jakiej kolejności, na co zwrócić szczególną uwagę? Ten wpis powinien Ci pomóc. Pierwszy lot samolotem to niezapomniana przygoda, dlatego warto się do niej jak najlepiej przygotować.

Po pierwsze: Zakup biletów

Kupiłeś na stronie linii lotniczej (lub poprzez jedną z popularnych wyszukiwarek u pośrednika) bilety na wymarzoną podróż i zabierasz się za planowanie? Stój – tak naprawdę to jeszcze nie są bilety. Póki co to tylko jakby rezerwacja miejsca w samolocie. Właściwy bilet zwany kartą pokładową (boarding pass) otrzymasz w momencie odprawy. Wiele linii lotniczych pozwala na dokonanie odprawy przez Internet, często nie wcześniej niż na 48 godzin przed podróżą.


Po drugie: Odprawa

Jak już wyżej wspomniałam, wielu przewoźników pozwala na samodzielną odprawę przez Internet średnio na ok. 48 godzin przed planowaną godziną odlotu. Jednak to zasada ogólna (np. tanie linie – umożliwiają za dodatkową opłatą wcześniejszą odprawę), także każdorazowo najlepiej sprawdzić politykę danego przewoźnika na jego stronie internetowej.

Co potrzebujesz do odprawy przez Internet? Numer rezerwacji (otrzymałeś go w mailu potwierdzającym zakup biletów) i adres mailowy podany w momencie zakupu biletów bądź nazwisko osoby dokonującej zakupu. Za pomocą tych danych „logujesz” się na konto, na którym krok po kroku dokonujesz odprawy. Nie jest to skomplikowany proces, więc na pewno sobie poradzisz – w przypadku tanich linii jednak uważaj na dodatki, które są często zbędne, a kosztują dodatkowo. Jeśli obawiasz się odprawienia po raz pierwszy na własną rękę, u większości przewoźników możesz także za darmo odprawić się na lotnisku (nigdy nie rób tego jednak w przypadku tanich linii lotniczych jak np. Wizz Air czy Ryanair, ponieważ pobierają one za to słoną opłatę – w ich przypadku darmowa jest tylko odprawa online).

Jeśli zdecydujesz się na odprawę na lotnisku, we wszystkim pomogą Ci pracownicy przewoźnika. Na lotnisku możesz także często skorzystać z automatów do odprawy – najczęściej w ich okolicy przebywa któryś z pracowników przewoźnika, dzięki czemu w razie problemów możesz poprosić o pomoc. Ale pamiętaj – ta opcja nie dotyczy Wizz Air i Ryanair.


Po trzecie: Karta pokładowa

Karta pokładowa to Twój właściwy bilet, który pozwoli Ci na przejście przez kontrolę bezpieczeństwa i wejście do strefy, do której dostęp mają pasażerowie. Bez niej ani rusz! Gdy już się odprawisz, nie zapomnij o wydrukowaniu karty pokładowej. Jeśli jednak nie chcesz pamiętać o dodatkowych kartkach papieru, sprawdź, czy lotnisko, z którego będziesz lecieć, obsługuje mobilne karty pokładowe. Jest to już raczej standardem, chociaż wciąż zdarzają się wyjątki. Czym jest mobilna karta pokładowa? To karta pokładowa w Twoim telefonie. Jeśli chcesz skorzystać z mobilnej karty pokładowej, być może będziesz zmuszony zainstalować aplikację linii lotniczej. Często jednak wystarczy karta w wersji pdf.


Po czwarte: Bagaż

Sprawdź dokładnie, jaki bagaż obejmuje Twoja rezerwacja. Tradycyjni przewoźnicy (najczęściej narodowe linie lotnicze) oferują zazwyczaj w cenie biletu bagaż podręczny (czyli bagaż, który bierzesz ze sobą na pokład) oraz bagaż rejestrowany (inaczej nadawany – ten, który przewieziony zostanie w luku bagażowym; u tanich przewoźników dodatkowo płatny).

Zawsze dokładnie sprawdź, jaki bagaż Ci przysługuje. Bagaż podręczny podlega ścisłym ograniczeniom co do ilości, wielkości i wagi, ustalanym indywidualnie przez poszczególnie linie lotnicze – informację tę znajdziesz na ich stronach. Wymiary są ściśle określone dlatego, żeby bagaż zmieścił się albo do kompartmentu (schowka) nad Twoją głową albo ewentualnie pod siedzenie przed Tobą (warto tu zaznaczyć, że Wizz Air i Ryanair zezwalają w cenie biletu jedynie na zabranie niewielkiego bagażu, który położysz pod fotelem poprzedzającym Twoje siedzenie). Polityka bagażowa szczególnie przestrzegana jest właśnie u tanich przewoźników – za odstępstwa od dozwolonego wymiaru możesz dodatkowo sporo zapłacić.

Jeżeli planujesz zabranie bagażu rejestrowanego (czyli tego nadawanego w punkcie odprawy pasażerów check-in do luku), sprawdź jego dozwoloną wagę. Może to być przykładowo 10 kg, 20 kg, 32 kg… Jest to o tyle ważne, że w momencie nadawania bagażu jest on ważony i w razie nadbagażu, pracownik przewoźnika może naliczyć opłatę za każdy dodatkowy kilogram lub kazać przepakować bagaże.


Po piąte: Przybycie na lotnisko

Masz już kartę pokładową, jesteś spakowany. Co dalej? Jedziesz na lotnisko. Zaleca się, by przy międzynarodowych lotach pojawić się na lotnisku na minimum 2 godz. przed planowanym lotem (są jednak kraje, w których zalecany jest dłuższy czas – np. w Izraelu lub w Jordanii), natomiast przy lotach krajowych – powinna wystarczyć godzina. Czas przybycia zależy też od bagażu, z którym podróżujesz. Jeśli planujesz lecieć jedynie z bagażem podręcznym, raczej nie ma potrzeby stawiać się 2-3 godziny przed lotem, chyba że lubisz spędzać czas w (drogich) restauracjach i sklepach z ograniczonym wyborem. Jeśli jednak lecisz z bagażem rejestrowanym, pamiętaj, że potrzebujesz więcej czasu na stanie w kolejce do jego nadania.


Po szóste: Nadanie bagażu

Jeżeli lecisz jedynie z bagażem podręcznym (tym, który możesz wnieść na pokład), pomiń ten punkt. Jeśli jednak lecisz z większą walizką, może Cię to zainteresować. Po pojawieniu się na lotnisku na dużej tablicy rozkładu lotów przy wejściu zorientuj się, z których stanowisk odbywa się odprawa Twojego rejsu (punkt check-in). Następnie udaj się pod odpowiedni numer check-in i stań w kolejce. Na ekranach wyświetlona będzie nazwa przewoźnika i miejsce, do którego odbywa się lot. Gdy przyjdzie Twoja kolej, podaj pracownikowi przewoźnika dokumenty, a swój bagaż ułóż na taśmie tuż obok. W tym momencie Twój bagaż zostanie zważony, a pracownik linii lotniczej oklei go kodami umożliwiającymi jego dalsze pokierowanie już bez Twojego udziału. Ty z kolei na karcie pokładowej lub dokumencie tożsamości otrzymasz potwierdzenie oddania bagażu, które ułatwi jego odnalezienie w razie zagubienia. Pilnuj tej naklejki do odbioru walizki!

Jeżeli lecisz z przesiadką, a bilety masz na jednej rezerwacji, możesz nadać bagaż od razu do miejsca będącego końcem Twojej podróży – nie musisz wtedy odbierać bagażu na lotniskach przesiadkowych. Jeżeli jednak lecisz na różnych rezerwacjach, będziesz zmuszony odebrać bagaż w czasie przerwy w podróży. To jest ten moment, gdy możesz jeszcze dopytać o to, czy będziesz musiał odebrać walizkę w trakcie przesiadki. W momencie gdy Twój bagaż odjeżdża na taśmie, nie zobaczysz go już aż do momentu odbioru po wylądowaniu. Od teraz opiekę nad nim przejmują pracownicy lotniska i linia lotnicza.

W bagażu rejestrowanym możesz przewozić większe ilości kosmetyków (o limitach w bagażu podręcznym wspomnę za chwilę), ostre przedmioty typu scyzoryki, nie wolno Ci jednak umieszczać tam power banków, baterii litowo-jonowych, substancji wybuchowych i łatwopalnych itp.


Po siódme: Kontrola bezpieczeństwa

Niezależnie od tego, czy lecisz jedynie z bagażem podręcznym, czy też z bagażem rejestrowanym, kolejnym punktem jest kontrola bezpieczeństwa. Jeżeli lecisz jedynie z bagażem podręcznym i odprawiłeś się wcześniej przez Internet, udajesz się do niej bezpośrednio po wejściu na lotnisko bez konieczności stania w kolejce do nadania bagażu (check-in). Jeżeli jednak nie odprawiłeś się online, czeka Cię odstanie swojego w ogonku, bo bez karty pokładowej nigdzie nie polecisz (patrz pkt. 2). Żeby odnaleźć kontrolę bezpieczeństwa szukaj znaków typu Do wszystkich bramek (To all gates). W tym momencie musisz mieć przygotowaną kartę pokładową, dokumenty raczej nie są konieczne do okazania.

Pokaż kartę pokładową pracownikowi lotniska lub zeskanuj jej kod na skanerze w bramkach przepuszczających pasażerów dalej. Jeżeli ktoś przyjechał z Tobą, by Cię pożegnać – to ostatnie miejsce, w którym możecie być razem. Za bramki przejść mogą już jedynie pasażerowie.

Idź przed siebie zgodnie z wyznaczonym kierunkiem i ustaw się (w kolejce) do taśm, przy których odbywa się kontrola bagażu. Pamiętaj, że w bagażu podręcznym nie wolno Ci przewozić przedmiotów łatwopalnych (np. kartuszy gazowych), ostrych (scyzoryków, nożyczek, noży itp.), uznawanych za niebezpieczne (np. gazu pieprzowego, kija bejsbolowego, imitacji broni nawet jeśli to tylko zabawki). Ograniczeniom podlegają również płyny – przez kontrolę bezpieczeństwa zgodnie z panującymi w Europie i wielu pozaeuropejskich krajach nie przeniesiesz półlitrowej butelki napoju, kawy czy herbaty kupionej w barze przed tą strefą ani też większych kosmetyków.

Przez kontrolę bezpieczeństwa możesz przenieść jedynie płyny, pasty i kremy (za takowe najczęściej uważane jest wszystko to, co da się rozsmarować w palcach) w opakowaniach nie większych niż 100 ml/ 100 g. Pojemność musi być wyraźnie oznaczona. Jeżeli masz resztkę żelu pod prysznic na oko mniejszą niż 100 ml, ale w większym opakowaniu – niestety zostanie on wyrzucony. Możesz zabrać ze sobą maksymalnie 1 l płynów w opakowaniach nie większych niż 100 ml, czyli 10 pojemników po maksymalnie 100 ml każdy. Jedynym wyjątkiem od reguły 100 ml są leki niezbędne na czas podróży (jednak trzeba to udokumentować) oraz pokarm dla dziecka również na czas lotu.

Przygotuj się do kontroli bezpieczeństwa – z bagażu podręcznego wyjmij laptop i połóż go oddzielnie na jednym ze specjalnych pojemników (tac) znajdujących się tuż obok taśmy (prawdopodobnie zostaniesz też poproszony o wyjęcie większych aparatów fotograficznych typu lustrzanki, może się też zdarzyć konieczność wyjęcia kabli zasilających). Na tacy połóż też kosmetyczkę lub woreczek z płynami – pamiętaj, że musi być przezroczysty. Jeżeli masz zegarek, pasek lub okulary – zdejmij je i włóż do pojemnika. Bramka przez którą będziesz musiał przejść wykrywa metale, także konieczne będzie także wyjęcie z kieszeni spodni wszelkich monet i innych metalowych przedmiotów. Biżuterii w postaci łańcuszków czy kolczyków zdejmować nie musisz.

Kurtkę lub płaszcz również umieść na tacy. Jeśli masz na sobie bluzę lub polar, możesz zostać poproszony o ich zdjęcie. Podobnie jak cięższych butów za kostkę/ kozaków itp. Ubrania wierzchnie i obuwie także muszą zostać umieszczone na tacy na taśmie. Twoje przedmioty jadą w kierunku skanera, a Ty czekasz, aż pracownik poprosi Cię o przejście przez wykrywacz metali. Gdy bramka nie wyda po Twoim przejściu przez nią żadnego dźwięku, możesz iść dalej by odebrać swoje rzeczy wyjeżdżające ze skanera. Jeżeli nie masz nic podejrzanego w bagażu, możesz zabrać wszystko i iść dalej. Jeżeli coś wzbudzi podejrzenia osoby kontrolującej zostaniesz poproszony na bok by otworzyć bagaż i pokazać jego zawartość. Jeśli będziesz miał np. za duży płyn lub coś ostrego – zostanie to w tym momencie wyrzucone.

Może się zdarzyć, że bramka zapiszczy. W takiej sytuacji również zostaniesz poproszony na bok i sprawdzony jeszcze dodatkowo przez pracownika służby bezpieczeństwa. Możesz zostać także poproszony o pokazanie rąk, z których specjalną szpatułką pobrana zostanie przez krótkie potarcie próbka do sprawdzenia obecności materiałów wybuchowych. Tak samo potraktowany może zostać Twój laptop, aparat fotograficzny lub buty. Nie denerwuj się – to standardowa procedura wypadająca na co któregoś pasażera. Po tym, jak specjalna maszyna dokona analizy próbki (trwa to dosłownie chwilę), będziesz mógł iść dalej.


Po ósme: Kontrola paszportowa

Jeżeli lecisz poza Strefę Schengen, po przejściu kontroli bezpieczeństwa – jeszcze zanim trafisz pod swoją bramkę – będziesz musiał przejść kontrolę paszportową. Trwa to dosłownie chwilę – sprawdzony zostaje Twój paszport, następnie możesz iść dalej. W przypadku podróży po Strefie Schengen kontrola ta nie ma zastosowania. Dokument tożsamości (paszport lub dowód osobisty) sprawdzany jest w momencie boardingu, czyli wpuszczania pasażerów do samolotu.


Po dziewiąte: Do bramki

Gdy już przejdziesz kontrolę bezpieczeństwa, zobaczysz przed sobą ekran z wyświetlonymi godzinami i kierunkami odlotów. Odszukaj swój numer lotu (bądź kierunek, w którym się udajesz i godzinę startu) i sprawdź, z której bramki (gate) się on odbędzie. Udaj się tam podążając za odpowiednimi znakami. Lotniska z zasady są dobrze oznaczone, dlatego też mając odpowiedni zapas czasu, powinieneś sobie bez problemu poradzić. Jeśli wszystkie procedury przebiegły sprawnie, będziesz mieć teraz chwilę na ostatnie zakupy, przekąszenie czegoś czy zakup napoju. Niestety pamiętaj o jednym – w strefie bezcłowej bardzo często wszelkie napoje i przekąski są dużo droższe niż w mieście. 0,5 l woda niegazowana za 8 zł? Niestety zdarza się często.


Po dziesiąte: Boarding

Boarding to nic innego jak wpuszczanie pasażerów do samolotu. Na swojej karcie pokładowej znajdziesz informację, o której godzinie kończy się boarding – pamiętaj, by pilnować czasu i nie przegapić tego momentu, bo w momencie, gdy bramka zostanie zamknięta, nie będziesz mógł wsiąść do samolotu. Przygotuj swoją kartę pokładową oraz wymagany dokument tożsamości. Sprawdź jeszcze w domu, czy będzie to jedynie dowód osobisty czy też konieczne będzie okazanie paszportu. Pracownica linii lotniczej zeskanuje Twoją kartę pokładową, sprawdzi dokument tożsamości i przepuści Cię dalej. Albo bezpośrednio do samolotu albo do autobusu, którym do niego dojedziesz.

Na karcie pokładowej znajdziesz informację o numerze swojego miejsca w samolocie – warto zwrócić uwagę, czy nie ma adnotacji, którymi drzwiami należy wejść, jeśli jedziesz autobusem. Jeżeli zajmiesz siedzenie z tyłu samolotu (np. gdzieś po 20 rzędzie), warto udać się do tylnego wejścia, żeby nie przepychać się przez cały samolot.


Po jedenaste: Lot

Pamiętaj, by na podróż – szczególnie dłuższą – ubrać się wygodnie! Na pewno pierwszy lot będzie dla ciebie niezapomnianym przeżyciem! W momencie startu i lądowania mogą przytykać Ci się uszy, dlatego zabierz ze sobą gumę do żucia lub cukierki. Żucie pozwoli Twojemu organizmowi na wyrównanie ciśnień, a więc i odetkanie uszu. Rozwiąż sznurówki, dopasuj nawiew według swoich upodobań (warto zaznaczyć, że nawiew w samolocie może stanowić swego rodzaju kurtynę od bakterii), odpręż się i ciesz podróżą. Jeżeli lecisz tanią linią, w trakcie lotu będziesz mógł zakupić przekąski, napoje lub pamiątkowy model samolotu. U tradycyjnych przewoźników prawdopodobnie dostaniesz przekąskę lub nawet pełny posiłek w cenie biletu – sprawdź to koniecznie po dokonaniu rezerwacji biletu.

W czasie lotu przestrzegaj zasad bezpieczeństwa (zapoznaj się szczególnie z instrukcją bezpieczeństwa prezentowaną przez stewardessy i stewardów lub na ekranach wmontowanych w oparcia siedzeń) i dostosuj się do zaleceń personelu pokładowego. Jeśli świeci się nad głowami pasażerów znaczek informujący o konieczności zapięcia pasów, nie ignoruj go – ogółem dla własnego bezpieczeństwa jeśli siedzisz, pas miej zawsze zapięty. Bez tego niespodziewane turbulencje mogą skończyć się co najmniej guzem na głowie.

Czeka Cię długi lot i nie wiesz jak sobie w jego trakcie poradzić? Może przyda Ci się zbiór 15 sposobów na to, jak przetrwać długi lot.


Po dwunaste: Dotarłeś!

Po wylądowaniu zaczekaj z odpinaniem pasa, aż znaczek informujący o konieczności zapięcia pasów zgaśnie. Ostrożnie wyciągaj swoje bagaże ze schowka nad głową – coś może wypaść. Zaczekaj na otwarcie drzwi i udaj się za innymi pasażerami w kierunku wyjścia. Samolot podstawiony będzie do rękawa, którym bezpośrednio wyjdziesz do terminala lub ustawi się na płycie lotniska, co oznaczać będzie konieczność wejścia do podstawionego autobusu i przejechania do budynku.


Po trzynaste: Odbierz bagaż

Po wyjściu z samolotu lub autobusu, którym dojechałeś do terminala, podążaj za znakami na Exit lub Baggage reclaim. W tym kierunku udają się wszyscy, niezależnie od  tego, czy mieli ze sobą tylko bagaż podręczny czy też i nadawany. Jeśli miałeś tylko bagaż na pokładzie, dalej kierujesz się na wyjście. Po drodze może być jeszcze konieczna kontrola dokumentów i ewentualne uzyskanie wizy, ale wszystko zależy od kierunku, do którego podróżowałeś. Wychodzisz i możesz już cieszyć się urlopem w nowym miejscu!

Jeżeli miałeś ze sobą bagaż rejestrowany, czeka Cię jeszcze jego odbiór. Po dotarciu do strefy bagażowej zauważysz kilka lub kilkanaście pasów, na które bagaże zostaną z dala od oczu pasażerów wyładowane z wózków, którymi przejechały z samolotu. Na ekranach sprawdź, na który z pasów wjadą bagaże z Twojego lotu i udaj się pod odpowiednią taśmę. Może się zdarzyć, że będziesz musiał trochę poczekać. Po zabraniu bagażu możesz zacząć swoją wyjazdową przygodę! W razie zagubienia lub uszkodzenia bagażu, zgłoś to najlepiej od razu w specjalnym punkcie, który znajdziesz w tej strefie.


Może trochę skomplikowanie to wygląda, ale wbrew pozorom latanie jest naprawdę proste! Po pierwszym locie będziesz już doskonale zdawać sobie sprawę z tego, jak należy się zachować. Mam nadzieję, że powyższy poradnik nieco Ci to ułatwi! Jeżeli sądzisz, że tekst ten może przydać się Twoim bliskim i znajomym, udostępnij go na Facebooku. Będzie mi również niezmiernie miło, jeśli pozostawisz tu po sobie ślad w postaci komentarza. 

Czeka Cię długi lot i nie wiesz, co zrobić, by go jakoś przetrwać? Zajrzyj do tego tekstu!

Jak przetrwać długi lot? 15 sposobów

Cztery kroki do udanego urlopu: wyszukaj lot...
... zarezerwuj nocleg... Booking.com
... wypożycz samochód...
... zminimalizuj swoją odpowiedzialność w razie uszkodzenia auta i ciesz się wyjazdem!

Powiązane teksty

Skomentuj